Onderzoeken

Bloedonderzoek

Waarom vraagt de arts een bloedonderzoek aan?

• Omdat dit kan helpen bij het stellen van de juiste diagnose
  • Om de evolutie van een gekende ziekte te volgen, bijvoorbeeld suikerziekte of schildklierproblemen.
  • Om na te gaan of u risico loopt op bepaalde aandoeningen.
  • Bij een aantal geneesmiddelen wordt jouw bloed geregeld gecontroleerd om de juiste dosering te bepalen of om bijwerkingen vroegtijdig op te sporen.
  • Indien je zelf een test wou aanvragen, leg dan duidelijk uit waarom.

Hoe gebeurt dit onderzoek?

• De arts of verpleegkundige spant de arm tijdelijk af met een band en prikt met een fijne naald een ader aan. Hij of zij prikt één of meerdere buisjes bloed, afhankelijk van welke testen worden aangevraagd.
  • We nemen steeds slechts een kleine hoeveelheid bloed af.

Urine onderzoek

Een urine onderzoek kan nuttig zijn bij urinaire klachten, als preventief onderzoek of bij opvolging van bepaalde chronische aandoeningen.

Het resultaat is het meest betrouwbaar wanneer de urine vers is en opgevangen wordt in een steriel potje. Deze potjes kan u steeds in de praktijk verkrijgen.

Elektrocardiogram

Een elektrocardiogram (= ECG/EKG/hartfilmpje) registreert gedurende enkele seconden de elektrische activiteit van het hart. Het kan bepaalde hartaandoeningen aan het licht stellen zoals ritmestoornissen, belangrijke structurele aandoeningen van het hart en acuut zuurstoftekort van het hart.

Wanneer is een ECG noodzakelijk?

• preventief, vb. voor een operatie of bij een sportonderzoek
  • bij klachten die iets te maken kunnen hebben met het hart zoals hartkloppingen, pijn op de borst, kortademigheid etc.

Hoe verloopt een ECG?

• Er worden een 10-tal zuignappen of stickers op de polsen, enkels en borstkas aangebracht.
  • Soms is het noodzakelijk om wat haar op de borstkas te verwijderen zodat de stickers voldoende kunnen plakken.
  • Na het aanbrengen, blijf je een 30-tal seconden stilliggen voor de registratie en hierna kan het materiaal weer verwijderd  worden.

Uitstrijkje

Je kan bij onze artsen terecht voor een onderzoek in het kader van vroegtijdige opsporing van baarmoederhalskanker. Dit onderzoek gebeurt aan de hand van een uitstrijkje. Wil je meer info over hoe een uitstrijkje precies verloopt, klik dan hier.

In de leeftijdsgroep van 25 t.e.m. 64-jarigen is dit onderzoek sterk aangeraden en wordt dit 1 keer per 3 jaar terugbetaald.

Je bent best niet ongesteld op het moment van het uitstrijkje, aangezien dit het resultaat moeilijker te interpreteren maakt.

Voor je eigen comfort, ga je best even plassen voor je bij de arts binnen gaat.

Beeldvorming

Wanneer is er beeldvorming nodig?

• Na een trauma (zoals een val of sportongeluk) zal de huisarts proberen inschatten of er verder beeldvormend onderzoek nodig is. Er kan ook gekozen worden om even af te wachten en bij het uitblijven van herstel verder onderzoek te doen.
  • Bij chronische pijn of klachten. Wanneer bepaalde klachten lang blijven aanslepen of onrustwekkend lijken, dan kan de arts meer duidelijkheid proberen krijgen via beeldvormend onderzoek.
  • In het kader van opvolging of preventief onderzoek.

Hoe gebeurt dit onderzoekt?

• De arts zal je hiervoor verwijzen naar een radioloog en een aanvraagformulier meegeven. Sommige onderzoeken, zoals een CT-scan of een MRI, kunnen enkel in het ziekenhuis plaatsvinden.
  • Ons secretariaat heeft een lijst van radiologen in de buurt, zij kunnen je eventueel helpen een afspraak te maken.
  • Maak je liever zelf een afspraak? Kijk dan op het aanvraagformulier wat de naam is van het aan te vragen onderzoek, dit zullen ze steeds vragen.

Wat met het resultaat?

• De arts zal met jou afspreken wat er na het onderzoek dient te gebeuren. Hij kan je vragen hierna terug een afspraak te maken om het resultaat te bespreken of telefonisch contact op te nemen.